Friday, 23 March 2012

Decision

Bismillah..



Most of us tak berapa sedar kepentingan 'decision'. Some of us sedar tapi tak sedar yang they have a problem when it comes to making decision. :) I use to be like that.


Masa SPM, aku tak boleh nak decide result macamana yang aku nak. Maybe cakap di mulut memang senang, nak 10A! Tapi tak commit dengan decision tu, so decide sehari je, lepas tu lupa. Give up. Tukar decision, dapat apa pun takpelah asalkan dapat masuk U. Hah, decision yang aku buat sebenarnya nak masuk U. So, result aku takdelah gempak mana, tapi aku dapat masuk U, dalam bidang yang aku memang nak pulak tu. In the end Allah bagi apa yang kita decide and how we want it badly.




Masa dah masuk Uitm pulak, aku dapat tahu kami batch last diploma. Punyelah takut aku kene transfer pergi Perak. Leceh nak ulang alik, masa tu aku fikir macam tu. So, aku decide tak nak kene hantar pergi perak. Alhamdulillah. Walaupun result takdelah flying colours, tapi aku memang berjaya habiskan pengajian tanpe perlu sambung di perak. hihi. 



Selalu aku nak buat decision, aku tak berani nak decide sebab takut nak commit. Kenapa takut nak commit sebab tak nampak jalan macamana nak capai goal yang aku dah decide nak kejar tu. TERBALIK! Sepatutnya, decide dulu, then commit! Jalan kabur macamana pun Allah will show you the way. Allahuakbar. As if, kita fikir je tajuk bukunya, the intro and the ending, senangkan? Allah akan bagi jalan ceritanya. 


Tapi kalau decide pun nak tak nak.. memanglah tak dapat...


Masa aku baru balik Malaysia. Amalina cakap, aku kena qualify ikut dia pergi Gold Coast! Dia paksa tau. Masa tu aku rasa, dia ni gila ke apa? Haha. Obviously korang tahu aku decide apa pasal Gold Coast. Sah-sahla tak pergi, sebab aku rasa it is impossible for me to go. 




Then the second vacation, Cruise. Disebabkan kali pertama dorang pergi Cruise bersama herbalife, aku menangis-nangis kat Jordan, kali ni aku decide nak ikut. Plus Amalina macam kuda mengamuk kejar kami kat belakang, kalau tak commit jugak, tak tahulah. T__T Aku ingat lagi ada sorang kawan tanya, "bila naik cruise?" masa tu belum qualify lagi, tapi aku confident jawab "oh, bulan 12" huuuu..menjawab tu pun dengan penuh harapan, supaya aku bebetul dapat pergi. Alhamdulillah, memang Allah Maha Pemurah. Allah yang tunjukkan jalan, Allah permudahkan semua urusan sampai kami dapat pergi. 




Antara goal aku last year, this year income aku dah kena start cecah 5 angka. I don't know how really. Tapi aku jumpa orang-orang yang dah pengalaman, and they help me to focus on what I should focus on. Alhamdulillah. Allah tunjukkan jalan. Bebetul masuk je tahun 2012, income bulan January aku berjaya achieve 5 angka tu. Alhamdulillah. :)


Kesan kalau tak boleh nak buat decision ni memang teruk jugak. Banyak benda dalam hidup kita akan tertangguh. Umur terus meningkat, masa terus berjalan. 




Contoh. Nak kahwin. Tunggulah nantilah. Nanti kahwinlah aku ni... Tapi tak decide. Especially yang dah ada pasangan. Lagilah kena buat decision cepat. Elok-elok kawan umur 21, kahwin umur 27. Mak ui.. punyalah lama. Kalau kahwin awal sikit, banyak jimat masa tau. Kadang-kadang orang nak tunggu, tunggulah ada rezeki, dah beli kereta, dah beli rumah, baru kahwin. Tapi tak decide langsung bila, asyik nak tunggu rezeki. Padahal Allah bagi rezeki tu bila kita dah deserve utk dapat. Selagi takde decision, kita deserve ke nak dapat? Bila kita decide, Allah akan tunjuk jalan.





Few months after I make the decision untuk kahwin, even sebelum ada calon. Aku berserah je kat Allah. Percaya pada Allah. Mintak Allah datangkan jodoh.. (mintak abah carikkan dia tak mau.. katenye cari sendiri! -__-") After that Allah datangkan abang untuk aku. See? Bila dah decide Allah akan tunjukkan jalan.. After that everything seems easy, Alhamdulilah. Allah uruskan semua untuk aku.


we decided to have Nuaym Alhamdulillah


Contoh lagi. Couple baru kahwin pulak, kalau tak start decide when to have a child, still fikir takpelah honeymoon dulu.. Tak decide-decide, sampai 5-6-7-8-9-10 tahun. After 10 years mula panic sebab belum ada anak langsung. Tak salah honeymoon dulu, hehe.. tapi kena ada decision. Let see, you say, takpelah, after gaji naik ni baru kita plan nak anak, then after gaji naik, you'll find the income still tak cukup, so, tukar pulak, tunggulah isteri cari kerja pulak, then isteri sambung master pulak, supaya income lebih banyak kalau kerja, this time, kena tunggu dia habis master pulak.. So bersambung-sambung kerja lain, sampailah 10 tahun berlalu macam tu je..


One of my Herbalife Bride yang set her goal and really commit to lose weight before her wedding :) I am very proud of her. (here her's story!)


Contoh lagi lagi.. :) Nak lose weight. Tapi tak decide bila. Hari ni nak diet konon, tapi bila kalah, tukar pulak, besok je lah start.. then tukar lagi, lusalah! minggu depanlah! Sampai bila pun tak kurus. Sebab tu aku sebagai coach kalau tengok orang yang dah ade commitment, senang buat decision, "saya nak kahwin bulan 10, ade 5 bulan nak kurus, camane eh?" Haa.. Kalau orang macam ni, inshallah commit dengan decision yang die buat. Sebab die dah decide, by the time kenduri, dia dah kene kurus. So die lebih focus nak kejar goal dia.


So, kalau pun korang takde kene mengene dengan herbalife, bende ni still boleh apply dalam life korang. You can start with setting a goal. Do some improvement in your life. Try to achieve something new this year. Kalau distributor herbalife lagilah kan!!? Haha. Make a decision, when to achieve, and really commit nak kejar goal tu. You'll find your life is going to be so focused. Tak sempat nak mengumpat sebab focus kat goal je. Hehe. No room for negativity! Inshallah! Semua ni aku share dari pengalaman aku je k. Untuk mengingatkan diri sendiri yang susah nak decide gak. Huhu. May Allah ease us all. Aminn..



1 comment:

Sakinah said...

wah ana ade dlm entry ni!!!! heee nak set goal n commit semula.... oke2 ana exam dulu jap... hahahaha thanx ain :)