Tuesday, 7 August 2012

Walaupun Ibu Telah Tiada

Bismillah.

Last two weeks aku terbaca status update one of my downline tentang first cheque yang dia dapat as a supervisor. Maybe not as much as some of us here, but it's not about the money. Herbalife is about changing people's lives. Setiap orang ada cerita berbeza dan cerita itulah yang mematangkan dan menguatkan seseorang. Hari ni pulak cerita pasal Kak Yati. 
Product Result Kak Yati 

Kak Yati start with product. Aku ingat lagi aku buat presentation kat dia kat Ikea sebab dia kerja kat Ikea. After that dia inspire tengok aku qualify ke Jepun, fully paid by Herbalife, dia pun ikut ke one of herbalife biggest event every month which is STS. Seriously u guys, kalau nak pergi vacation jangan miss STS. Itupun dia balik awal, sebab mak dia sakit. Mak dia pesakit kanser usus. 



Kak Yati and her mom

Masa extravaganza is getting closer, aku make sure semua downline aku tahu how important is Extravaganza, so sesiapa yang serious boleh decide untuk pergi,... except for Kak Yati sebab condition mak dia. Aku tau masa tu dia memang sibuk jaga mak dia selalu. Walaupun dia tak pernah bagi alasan, tapi aku memang tak expect apa-apa pun dari dia, cukuplah to give her what she want from herbalife.

Two weeks before Extravaganza, aku terbaca update yang mengejutkan kat newsfeed aku. Seriously. Aku sangat terkejut, sebak and honestly aku menangis. I never knew that this will happen to her, sebab dia tak pernah share how serious her mom condition is. She never complain about anything! Aku terus sms kat dia, whatever that I can do to make her feel better. Aku tahu, not much that I can do for her, but the least I can do is to let her know that I'm here for her.


Status Update Kak Yati tentang Mama dia

Aku tak cakap langsung pasal Extravaganza or Herbalife kat Kak Yatie. Her mom just passed away, memang aku sangat faham kalau dia taknak involve dalam herbalife buat masa tu. Abang pun sama. Kami memang diam je. Kalau contact pun tak cakap pasal herbalife. Tapi dia pulak yang sms aku, "Boleh tak nak gi Extravaganza?" We shocked.

Of course kami terus uruskan package ke Singapore untuk dia. Dia terus beli tiket event. Btw dia downline aku yang paling jarang bagi alasan. Aku pun tak tahu dari mana dia dapat kekuatan untuk pergi extravaganza dengan keadaan mak dia baru je pergi. Masa ni aku selalu menangis doakan dia, supaya Allah bagi yang terbaik untuk dia.

Balik je Extravaganza she become a fully qualified Supervisor dan last month Kak Yati dapat her first income as a supervisor, RM3447. Aku rasa lagi tinggi dari apa yang Ikea bayar kat dia. :) Alhamdulillah. Senyap betul kak Yati ni, aku tau income dia pun daripada status update dia. -__-'


(**hasil pendapatan tidak tipikal, keputusan mungkin berbeza-beza)




(**hasil pendapatan tidak tipikal, keputusan mungkin berbeza-beza)


Bila aku tanya dia baru-baru ni, kenapa dia nak pergi extravaganza. Dia cakap sebab mak dia. Even if she stays and mourns, it wouldn't bring her back. Life has to go on. Apa yang dia nampak, going to Extravaganza is one way to distract her from the sadness buat sementara waktu.

Mengingatkan aku pada lagu Maher Zain (maher zain lagi...) 


You left so soon, so soon
I have to move on ’cause I know it’s been too long

I’ve got to stop the tears, keep my faith and be strong

I’ll try to take it all, even though it’s so hard
I see you in my dreams but when I wake up you are gone
Gone so soon.

Tajuk Lagu : You Left So Soon by Maher Zain

I've got to stop the tears, keep my faith and be strong. hurgh.. sedih gile.

Bila tanya Why Herbalife dia.. sama jugak. sebab mama, jawabnye. Then dia sambung,

It is not about the money. Doing Herbalife is not easy. You get rejected by people yang tak tahu apa herbalife. Kalau sebab duit, tak tahan. Tapi sebab taknak orang lain terpaksa lalui benda yang sama akak lalu especially anak-anak kecil. People needs to know what Herbalife can offer.

Aku sendiri tahan sebak dengar dia cakap ni. Memang semua legend-legend dalam herbalife cakap macam ni. Kalau sebab duit, you will not last in herbalife. It is not for money! 

Kalau anda serious nak berubah? Are doing everything you can to change your life? Or you still complaining about your life and jadikan semua ujian sebagai alasan to hold your back? Think back. Jangan cakap anda serious kalau your action tak seiring dengan apa yang anda cakap. :)

Kak Yati bawak 3 orang ke zero to hero last month. MashaAllah. First zero to hero terus bawak 3 orang. Now she is qualifying her first cut HU Macau Qualifications. Aku tak pernah paksa, suruh, dia buat sendiri because she wanted to change her life. She have all the excuses not to attend event, to complain about how miserable her life is without her mother, tapi aku tak pernah dengar semua tu keluar dari mulut dia. Even bila dia cakap dia tak dapat datang event sebab hal tertentu, end up aku nampak jugak dia kat event tu. Mashallah. Semoga Allah terus bagi kekuatan pada Kak Yati. Sama-sama doakan Kak Yati jugak ya! 

Kak Yati and her team

ps- To Kak Yati, thank you for your faith in us. I believe in you. You are our President Team InshaAllah! :)

1 comment:

Yatie Nadzli said...

ain, thank you for this entry. penceritaan yg sgt baik sampai akak menangis berbakul-bakul.huhu. semoga Allah permudahkan jalan kita utk bantu lagi ramai org utk sihat dan bebas dari kanser. Amin.